Tíz gyakori hiba
Divatos manapság top 10-es listákat készíteni erről-arról, ezért úgy gondoltam, hogy nekem is kellene kreálnom egy ilyet. Miről másról, mint a webáruház nyitás során elkövetett kisebb-nagyobb hibákról:
1) Piac ismeretnének hiánya
Nem ismeri a tulajdonos a konkurenciát, annak árait, termékeit, szolgáltatásait. A webáruház nyitásnál nem veszi ezeket a tényezőket figyelembe, nem tud jobb lenni sem árban, sem szolgáltatásban náluk. Természetesen induló webáruházként a keresőkben is hátrányban lesz a régi webshopokkal szemben. Egy-két véletlenül beeső rendelésen kívül nem sok sikerre számíthat egy ilyen webáruház.
2) Sokat akar a szarka…
Egy vállalkozás forgalmazhat sokféle, egészen különböző termékcsoportot is. Az ilyen vállalkozások követik el jellemzően azt a hibát, hogy egy webshopba, egy domain alá felpakolják az összes terméküket az elegáns férfiruházattól kezdve a kutyatápig. Egyfelől nagyon nehéz egy ilyen webáruházat a Googleben pozicionálni, másfelől a vevők sem tudják hová tenni az ilyen oldalakat. Ha általános bevásárlásra vágynak, megteszik azt a “nagyoknál” vagy a közeli hipermarketben és ezzel webshopként csak akkor tudunk szembe menni, ha irtózatos pénzeket költünk reklámra. És akkor se valószínű, hogy megéri ez nekünk. A mindenféle terméket egy helyen árusító webáruházak szinte sosem lesznek sikeresek. Még fájóbb amikor egy adott termékcsoporttal felpörgetett webáruház alá a kezdeti sikereken felbuzdulva a tulaj megkezdi az irreleváns termékek feltöltését is.
3) Kezdetleges design
Elképzelhető, hogy ügyesek vagyunk és meg tudjuk magunknak szépen tervezni az áruház megjelenését. Sajnos viszont az ilyen “házi” megoldások a legtöbbször vállalhatatlan eredménnyel járnak. Zavaró színvilág, torz szövegek, elnyújtott képek. Ezek a tényezők apránként mind-mind rontják a webshop konverziós arányát. A megjelenéstől függetlenül lehet egy webshop sikeres, de a profi design egészen biztos növelni fogja eladásainkat (már amennyiben minden más is rendben van). A ló túlsó oldalára sem szabad átesni: egy szép design nem fogja eladni önmagában a terméket.
4) Nem egyértelmű a szállítási költség
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az, hogy vevőink azonnal és világosan lássák mennyibe fog nekik kerülni a szállítás. Ha 1-2 kattintás után nem tudja meg ezt az információt, már megy is tovább a következő webshopra. Tüntessük fel a szállítási módjainkat külön menüpontban ÉS a termékek adatlapján is (de a legjobb, ha olyan webáruház rendszert használunk ami ezt automatikusan megteszi).
5) Akciók, akciók, akciók… és akciók!
Vannak vállalkozók akik mániásan ragaszkodnak ahhoz, hogy minden, de minden akciós legyen. Egymást átfedő, gyakran óriási és folyamatos leértékelések (30%, 50% akár) váltják egymást. Ha egy boltban mindig minden akciós, hiteltelenné, komolytalanná válik. A vevőket nem tudjuk “megvezetni” egy ilyen lejárt módszerrel, pláne nem a weben…
6) Silány termékleírások
2014-ben már nagyon fontos, hogy egyetlen termékünknek se 1-2 soros leírása legyen. A keresők egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségi és egyedi tartalomra. Egy webáruház esetében nagyon nehéz dolgunk van, hiszen akár több ezer termékről is szó lehet, amelyekhez nem írhatunk egyedi tartalmat. Ennek ellenére törekednünk kell rá, hogy informatív, némi egyedi szöveggel fűszerezett, minimum 500 karakteres termékleírásaink legyenek. Ez az egyik olyan pont, ahol lekörözhetjük konkurenseinket. A legtöbb leírás szövege katalógusokból, gyártói oldalakról származik, azaz duplikátum. Ha ebből ki tudunk törni, jobb helyezéseket fogunk elérni vetélytársainknál.
7) Gyenge ügyfélkapcsolat
Webáruház nyitásánál arra is gondolnunk kell, hogy vásárlóinknak kérdései, kérései lehetnek, akár telefonon, akár emailben, akár a Facebookon. Ha ezekre a kérdésekre nem reagálunk időben (lehetőleg azonnal), el fogjuk veszíteni ezeket az ügyfeleket. Erőforrást kell találnunk rá, hogy kezelni tudjuk ezt.
A nem elérhető telefonszám, nem megválaszolt email, nem visszaigazolt rendelés mind-mind rontja a vásárlói bizalmat.
8) Rossz vagy hiányzó termékfotók
Nem is ragoznám, mekkora hibát követünk el, ha nem töltünk fel egy termékhez fotót, vagy fotókat. Természetesen nem minden termékcsoport egyformán érzékeny erre, de általánosságban igaz az, hogy jó fotókkal nagyot dobhatunk webáruházunkon. Itt is ügyes húzás lehet, ha nem azokat a milliószor felhasznált fotókat használjuk, mint versenytársaink (a gyártói katalógusból kimásolva), hanem jó minőségű, saját fotókat készítünk. Sok vevő a Google képkeresőjét használja egy-egy termék megkeresésére, ezért is fontos, hogy itt is jelen legyünk termékeink fotóival.
9) Hiányos üzemeltetői adatok
Nagyon fontos, hogy cégünk adatait könnyen megtalálja a vásárló a honlapon. Ha nem egyértelmű számára, hogy ki is üzemelteti ezt a webáruházat, nem fog kialakulni a vásárlói bizalom és nem fog rendelést leadni nálunk. A másik oldala a dolognak, hogy előbb-utóbb jó kis fogyasztóvédelmi bírságot is kapni fogunk, ha elmulasztjuk ezeknek az adatoknak a pontos megadását.
10) Zsákutcák
Kevés bosszantóbb dolog lehet egy felhasználónak annál, hogy pl. egy-egy webshop kategóriát üresen talál. Rákattint a kategória nevére, de abban nulla termék van. Az ilyen kategóriákat soha ne publikáljuk. Hasonló a helyzet minden honlapunkra feltöltött tartalommal, cikkel, menüponttal. Evidensnek tűnik, hogy kerülendőek ezek a megoldások, mégis nagyon gyakran találkozunk a jelenséggel.