Miért fontos a csomagolás?
Ha webáruházat üzemeltetünk, nagyon fontos az, hogy minden lehetőséget megragadjunk arra, hogy jobbak, többek legyünk a konkurenseinknél. Emellett szintén figyelnünk kell arra is, hogy webáruházunkat reklámozzuk, “márkát” építsünk köré. Az egyszeri vásárlóból pedig visszatérő vevőt kell varázsolnunk.
Ezt a hármas célt remekül szolgálja az, ha figyelünk termékeink csomagolására. Az egész vásárlói élményt el tudja rontani, ha szakadt cipős dobozokban postázzuk termékeinket. Nem is gondolnánk rá elsőre, hogy milyen fontos megítélésünk szempontjából a profi csomagolás. A nagy márkák már rég rájöttek erre, elég csak egy Apple termék kibontására gondolnunk (Az Applenél külön részleg foglalkozik a csomagolás tervezésével és tesztelésével.)
Legyünk jobbak, mint a konkurensek!
Árban gyakran nagyon nehéz versenyeznünk webáruházunk konkurenseivel, így gyakran az olyan nüanszok döntenek, mint a csomagolás. Több pszichológiai tanulmány is kimutatta, hogy a csomag kibontásának öröme az egyik legfontosabb tényező a vásárlás során.
Magyarországon a legtöbb kiskereskedő még az egyszerű, barna papírdobozos megoldást választja. Nem feltétlenül rossz megoldás ez, főleg akkor, ha költséghatékonyan akarjuk megoldani a csomagolást. Arra mindenképp ügyeljünk azért, hogy ne agyonhasznált, szakadt, más webáruházak vagy márkák logóit viselő dobozokban küldjük ki termékeinket.
Olcsó és jó megoldás, ha például olyan ragasztószalagot használunk, melyekre a saját logónk van nyomtatva. (Ezt a megoldást alkalmazza az Amazon is.)
Ennek drágább alternatívája, ha olyan dobozokat használunk, amelyekre cégünk logóját és webáruházának címét nyomtattattuk.
Építsünk márkát, szerezzünk új és visszatérő vásárlókat!
Közhely, hogy minden lehetséges felületet ki kell használnunk webáruházunk reklámozására. Miért ne használnánk ki reklámfelületként a csomagolásunkat is? Gyakorlatilag minimális plusz ráfordítással egy új reklámhordozót kapunk.
Egy-egy szép vagy ötletesen dekorált csomagolást nagyon szívesen fotóznak le és osztanak meg a közösségi oldalakon a vásárlók. Külföldön már kimondottan népszerűek az ún. “unboxing” videók is, amelyben egy-egy terméket bontanak ki. Egyre inkább jellemző, hogy egy-egy komolyabb termék megvásárlása előtt ilyen videókat nézegetnek a potenciális vásárlók.
Ha igényes csomagolást használunk, arra is nagy esélyünk van, hogy a vásárló megmutatja környezetének azt, jó hírünket viszi.
Az ilyen pozitív élmények, mint egy szépen csomagolt termék kibontása, rögzülnek a vásárlóban és legközelebb is minket fog választani. Ennek esélyét még inkább növelhetjük, ha apró ajándékokat, kiegészítőket is mellékelünk csomagunkba, mint például:
– Köszönőlap: amelyen megköszönjük az ügyfélnek, hogy tőlünk vásárolt. Ezen feltüntethetjük elérhetőségeinket, ahol bármilyen probléma esetén kapcsolatba léphet velünk.
– Apró ajándékok, termékminták
– Minőségi nyomtatott anyagok, termékkatalógusok kínálatunkból
– Nyomtatott kedvezménykupon, amelyet a követekező vásárlásához használhat fel a vevő
– Pontgyűjtő hűségkártya
Ötletek
Ha kreatívak vagyunk és ki is tudjuk gazdálkodni akár teljesen egyedi módon oldhatjuk meg a csomagolást. Erre jó pár példa akad, ezekből szedtünk össze néhányat ötletadóként: