Miért bünteti a leggyakrabban a webshopokat a hatóság

Korábbi bejegyzésünkben foglalkoztunk fogyasztóvédelmi kérdésekkel, de nézzük meg konkrétan, hogy milyen jogsértések kapcsán szabják ki leggyakrabban a bírságokat.

Listánkat számos, webáruházakat érintő eset áttanulmányozásával állítottuk össze.

A leggyakoribb hibák a webáruházakban

Előzetes tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatos mulasztások

  1. Tárhely szolgáltató székhelye, telephelye valamint e-mail címe hiányzik a webshopban.
  2. Tájékoztatni kell a vásárlót, hogy a termék megrendelésének visszaigazolása elektronikus úton történik a webáruházból, 48 órán belül.
  3. Gyakori mulasztás, hogy a vásárlót nem tájékoztatják, hogy a megkötött szerződés (Általános Szerződési Feltételek – ÁSZF) írásban kötött szerződésnek minősül, hogy azt iktatják-e, és utólag is hozzáférhető lesz.
  4. Szerződéskötés feltételei között szerepelnie kell, hogy a webáruházban történt megrendelés fizetési kötelezettséggel jár.
  5. A Szerződéskötés nyelvéről hiányzik a tájékoztatás. Szükséges feltüntetni, hogy magyar nyelven történik a szerződéskötés.
  6. Gyakori hiányosság, hogy a vásárló nem kap tájékoztatást arról, hogy vitás esetben a webáruház üzemeltetője köteles békéltető testületi eljárásban együttműködni. (Fontos, hogy az ODR-re – online vitarendezési platform – mutató linket is el kell helyezni a webáruház felületén jól látható helyen. Tájékoztatni kell a vásárlót a békéltető testületek nevéről, címéről. – A superwebáruházban az ODR-re mutató banner automatikusan elhelyezésre kerül, így ezzel nincs további teendő a webshop üzemeltetőknek)
  7. Szállítás pontos határideje és költségei nincsenek feltüntetve.

Webshop büntetés

Az elállási/felmondási joggal kapcsolatos tájékoztatás hiányos:

  1. Nincs feltüntetve, hogy a fogyasztó indoklás nélkül élhet az elállás jogával, és ezen joga 14 naptári napon belül gyakorolható.
  2. Nincs feltüntetve, hogy a vásárló elállási/felmondási jogát gyakorolhatja egyértelmű nyilatkozatával.
  3. Nincs elállási/felmondási nyilatkozatminta.
  4. Nem tájékoztatja a webshop a fogyasztót, hogy az elállási jogát a szerződés megkötésének a napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja.
  5. Hiányzik, hogy a fogyasztónak a terméket az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell juttatni az eladónak.
  6. Nem kap tájékoztatást a fogyasztó, hogy a szolgáltató legkésőbb 14 napon belül fizeti vissza a fogyasztó által kifizetett teljes összeget.
  7. Fontos, hogy mindig az aktuális (ne korábbi, már nem érvényben lévő) törvényre / rendeletre hivatkozzunk!
  8. Tájékoztatni kell a vásárlót, hogy az termékhasználaton felül keletkező értékcsökkenést neki kell megtéríteni.
  9. Gyakori mulasztás, hogy a jótállási jegyet nem küldi el a webáruház tulajdonos.
  10. Kifogás lehet a webáruházzal szemben, ha elállás esetén megköveteli, hogy a termék csak eredeti csomagolásban küldhető vissza.

Az eljárás menete:

Az illetékes járási hivatal (fogyasztóvédelmi hatósági ügyekben első fokon 2017. január 1-jétől a járási hivatalok járnak el) először írásban felszólítja a webáruház üzemeltetőjét arra, hogy az eljárás során észlelt jogsértést szüntesse meg. A határozat részletesen, pontokba szedve tartalmazza az elmarasztalás okait.

A hatóság pontos határidőt megszabva felszólítja a vállalkozást a hibák, hiányosságok, illetve a jogsértés megszüntetésére, illetve kötelezi a vállalkozást, hogy miután a hibákat, hiányosságokat korrigálta arról írásban értesítse a hatóságot. Legtöbbször a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül kell a hiányosságokat megszüntetni, de ettől a hatóság eltérhet (találkoztunk már 15 napos határidővel is)! Általában először csupán figyelmeztetést kapunk, nem azonnal kell fizetni a jogsértésért, van lehetőség a hiba, hiányosság korrigálására!

A másik fontos dolog, a végrehajtást a hivatal ellenőrizi. Ha a vállalkozás nem javította ki a korábban feltárt hiányosságokat, komoly bírságot is kaphat az üzemeltető az illetékes hatóságtól.

Sokat tanulhatunk, ha az alábbi oldalon áttanulmányozzuk a megbírságolt webáruházak esetén a mulasztásokat:

http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.