Miért bünteti a leggyakrabban a webshopokat a hatóság
Korábbi bejegyzésünkben foglalkoztunk fogyasztóvédelmi kérdésekkel, de nézzük meg konkrétan, hogy milyen jogsértések kapcsán szabják ki leggyakrabban a bírságokat.
Listánkat számos, webáruházakat érintő eset áttanulmányozásával állítottuk össze.
A leggyakoribb hibák a webáruházakban
Előzetes tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatos mulasztások
- Tárhely szolgáltató székhelye, telephelye valamint e-mail címe hiányzik a webshopban.
- Tájékoztatni kell a vásárlót, hogy a termék megrendelésének visszaigazolása elektronikus úton történik a webáruházból, 48 órán belül.
- Gyakori mulasztás, hogy a vásárlót nem tájékoztatják, hogy a megkötött szerződés (Általános Szerződési Feltételek – ÁSZF) írásban kötött szerződésnek minősül, hogy azt iktatják-e, és utólag is hozzáférhető lesz.
- Szerződéskötés feltételei között szerepelnie kell, hogy a webáruházban történt megrendelés fizetési kötelezettséggel jár.
- A Szerződéskötés nyelvéről hiányzik a tájékoztatás. Szükséges feltüntetni, hogy magyar nyelven történik a szerződéskötés.
- Gyakori hiányosság, hogy a vásárló nem kap tájékoztatást arról, hogy vitás esetben a webáruház üzemeltetője köteles békéltető testületi eljárásban együttműködni. (Fontos, hogy az ODR-re – online vitarendezési platform – mutató linket is el kell helyezni a webáruház felületén jól látható helyen. Tájékoztatni kell a vásárlót a békéltető testületek nevéről, címéről. – A superwebáruházban az ODR-re mutató banner automatikusan elhelyezésre kerül, így ezzel nincs további teendő a webshop üzemeltetőknek)
- Szállítás pontos határideje és költségei nincsenek feltüntetve.
Az elállási/felmondási joggal kapcsolatos tájékoztatás hiányos:
- Nincs feltüntetve, hogy a fogyasztó indoklás nélkül élhet az elállás jogával, és ezen joga 14 naptári napon belül gyakorolható.
- Nincs feltüntetve, hogy a vásárló elállási/felmondási jogát gyakorolhatja egyértelmű nyilatkozatával.
- Nincs elállási/felmondási nyilatkozatminta.
- Nem tájékoztatja a webshop a fogyasztót, hogy az elállási jogát a szerződés megkötésének a napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja.
- Hiányzik, hogy a fogyasztónak a terméket az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell juttatni az eladónak.
- Nem kap tájékoztatást a fogyasztó, hogy a szolgáltató legkésőbb 14 napon belül fizeti vissza a fogyasztó által kifizetett teljes összeget.
- Fontos, hogy mindig az aktuális (ne korábbi, már nem érvényben lévő) törvényre / rendeletre hivatkozzunk!
- Tájékoztatni kell a vásárlót, hogy az termékhasználaton felül keletkező értékcsökkenést neki kell megtéríteni.
- Gyakori mulasztás, hogy a jótállási jegyet nem küldi el a webáruház tulajdonos.
- Kifogás lehet a webáruházzal szemben, ha elállás esetén megköveteli, hogy a termék csak eredeti csomagolásban küldhető vissza.
Az eljárás menete:
Az illetékes járási hivatal (fogyasztóvédelmi hatósági ügyekben első fokon 2017. január 1-jétől a járási hivatalok járnak el) először írásban felszólítja a webáruház üzemeltetőjét arra, hogy az eljárás során észlelt jogsértést szüntesse meg. A határozat részletesen, pontokba szedve tartalmazza az elmarasztalás okait.
A hatóság pontos határidőt megszabva felszólítja a vállalkozást a hibák, hiányosságok, illetve a jogsértés megszüntetésére, illetve kötelezi a vállalkozást, hogy miután a hibákat, hiányosságokat korrigálta arról írásban értesítse a hatóságot. Legtöbbször a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül kell a hiányosságokat megszüntetni, de ettől a hatóság eltérhet (találkoztunk már 15 napos határidővel is)! Általában először csupán figyelmeztetést kapunk, nem azonnal kell fizetni a jogsértésért, van lehetőség a hiba, hiányosság korrigálására!
A másik fontos dolog, a végrehajtást a hivatal ellenőrizi. Ha a vállalkozás nem javította ki a korábban feltárt hiányosságokat, komoly bírságot is kaphat az üzemeltető az illetékes hatóságtól.
Sokat tanulhatunk, ha az alábbi oldalon áttanulmányozzuk a megbírságolt webáruházak esetén a mulasztásokat: