Megéri-e webáruházat nyitni? Hogyan kezdjek bele?
Webáruház nyitását tervezi? Érdemes-e, megéri-e? Milyen jogszabályoknak kell megfelelni? Mennyibe fog kerülni belevágni? Ezek szoktak lenni az első ilyenkor megfogalmazandó kérdések.
Ebben az írásban azoknak a vállalkozó kiskereskedőknek szeretnénk segítséget nyújtani akik az online piacra még nem, vagy alig léptek ki. Remélem rutinosabb webboltosoknak is hasznos olvasmány lesz.
Érdemes-e webáruházat nyitnom?
Általában erre a minden webáruház készítéssel foglalkozó ember rávágja, hogy naná! Persze, ez a jövő! Webáruházat mindenkinek, a sarki kiskocsmának is! Megéri, majd online fogják tőlük rendelni a féldecit. Mari néni a sarki kisboltos is nyisson, tonnaszám fogják rendelni a parizert a neten.
De a valódi helyzet az, hogy nem mindenkinek érdemes belefogni. Többször találkoztam egészen hajmeresztő tévhitekkel, elképzelésekkel. Ha például élelmiszert árulunk, mennyi esély van arra, hogy az ország másik végéből tőlünk rendelnek meg 10 kiló cukrot? 🙂 Semennyi. Hacsak nem 10 forintért adjuk kilóját vagy nem költöttünk el több tíz millió forintot reklámra. Mivel egyik sem valószínű, inkább ne áruljunk kristálycukrot.
Tehát: amit bárki, bárhol könnyedén meg tud vásárolni valamilyen “valódi” boltban, azt ne áruljuk.
Szintén gyakori tévhit, hogy magánszemélyként üzemeltethetünk webáruházat, pedig NEM. A számlaképesség fontos feltétel. Magánszemélyként használjuk az aukciós vagy apróhirdetési portálokat, de a webáruház még nem nekünk való. Ha már ki tudjuk gazdálkodni legalább egy egyéni vállalkozás költségeit, akkor térjünk vissza a webáruház nyitás témájához.
Ha nem egyedi termékeket árulunk, akkor keressünk rá termékeink nevére a Googleben. Nézzük meg, mennyiért kínálja a konkurencia és milyen szállítási díjjal. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy Magyarországon milyen fontos a szállítási díj kérdése, nagyon érzékenyek rá a vásárlók.
Érdeklődjünk a futárszolgálatoknál, Postánál, nézzük át a Pick Pack Pontok költségeit. Hasonlítsuk össze termékeink árát (amennyiért megéri nekünk eladni) a konkurencia áraival. Ne ijedjünk meg attól feltétlen, ha más olcsóbban tudja az adott terméket leszállítani, de 10%-nál semmiképpen ne legyünk drágábbak mint a konkurensek. A vásárlók egyáltalán nem buták. Elképzelhető, hogy egy-két kósza, beeső rendelésünk van versenyképtelen áraknál is, de nem ez az általános.
Ha nagy a verseny, sok konkurens van, gondoljuk át, tudunk-e valamivel többek, jobbak lenni, mint ők. Ha igen, mivel? (Szakszóval ez a réspiac kutatás.) Érdemes menet közben feljegyezni ezeket az előnyöket, hogy a webshop kialakítása, fejlesztése során már ennek szellemében járjunk el. Ha semmivel sem tudunk jobbak lenni mint konkurenseink (árak, extra szolgáltatások, minőség, stb.) akkor nem valószínű, hogy sikeresek leszünk. Minél kevesebb réspiaci előnyünk van, annál többet kell reklámra fordítanunk.
Készüljünk fel arra is, hogy egy webshop felfutási ideje általában több hónap, év. A legjobb esetben is nulla vagy minimális haszonnal fogunk dolgozni ez idő alatt.
Hacsak nem nagyon egyedi, csak általunk forgalmazott terméket vagy szolgáltatást kínálunk, készüljünk fel arra is, hogy reklámra, promócióra is költenünk KELL. Sajnos már nem 2010-ben vagyunk amikor fel lehetett futtatni egy webshopot azzal, hogy belinkeltük 50 katalógusba és jó találati pozíciókat szereztünk ezzel a Googleben.
Arra is gondoljunk, hogy egy webáruházzal ugyanúgy dolgoznunk, foglalkoznunk kell annak elkészülte után, mint egy valódi üzlettel. Ne gondoljuk, hogy egy pénzkereső automatán ülünk amivel semmi dolgunk nincs. Van erre erőforrásunk? Van rá időnk?
Végül, de nem utolsó sorban nagyon-nagyon fontos, hogy ismerjük a termékeket amelyeket el akarunk adni. Ha nem tudunk szakszerű válaszokat adni vevőinknek, nem érzik rajtunk azt, hogy a terület ismerői vagyunk, soha nem leszünk az adott termékcsoporttal sikeresek.
De milyen megoldást válasszunk a webáruház üzemeltetésére?
Először is azt kell eldöntenünk, hogy saját tárhelyen (esetleg saját szerveren) futtatunk valamit, vagy egy webáruház szolgáltatónál alakítjuk ki webshopunkat. A lehetőségek vázolása után megpróbálom összeszedni a pro és kontra érveket egyik vagy másik megoldás mellett.
I. Webáruház nyitás saját tárhelyen
Ebben az esetben vagy saját szerverre, vagy tárhelyre lesz szükségünk. A saját szerveres megoldást kezdőknek nem ajánljuk, több százezer forintos induló költség, rendszergazda szakember kell hozzá. Reálisabb egy induló webshop esetén tárhelybérletről beszélni. Évi 10-20 ezer forint közötti összegért már bérelhetünk olyan tárhelyet (hostingot) amely egy több tízezer terméket kínáló webáruházat is profin elbír. Tehát ha induló webes vállalkozásról beszélünk ne gondolkodjunk még saját szerverben, béreljünk tárhelyet!
Ha a saját tárhelyes megoldás mellett döntünk és itt nyitnánk webáruházat, két lehetőség áll előttünk: nyílt forráskódú rendszert használunk (Virtuemart, OScommerce, Magento, Prestashop, Opencart jutnak gyorsan az eszembe) vagy egyedi fejlesztésbe kezdünk. Mindkét esetben szükség lesz fejlesztő szakemberre. A fejlesztő szakikkal kb. ugyanez a helyzet, mint a kőművesekkel, vízvezeték szerelőkkel. Nagyon nehéz dolog személyes ismeretségek nélkül komoly szakembert találni. Ne bízzuk a webshopunk fejlesztését a “szomszéd Pistikére”. Attól hogy összedobott pár weboldalt, nem fog nekünk profitot termelő webshopot fejleszteni. Keressünk rá Googleben? Mennyi az esély, hogy korrekt ár-érték arányon dolgozó embert találunk? Sajnos minimális. Ha vannak potenciális jelöltek, nézzük meg korábbi munkáikat, végezzünk el egy-egy próbarendelést. Vásárolnánk ezekben a webáruházakban? Gördülékenyen ment minden? Ha úgy gondoljuk megvan a projektre a megfelelő ember, vágjunk bele. Valamilyen formában mindig kössünk megbízási szerződést emberünkkel a munkára, mert ez mind a megrendelőt, mind a fejlesztőt védi az esetleges nagy pofára esésektől.
Az, hogy nyílt forráskódú rendszer vagy saját fejlesztést használunk-e, elsősorban a fejlesztő döntésétől, korábbi tapasztalataitól függ. Ezt a döntést felelősen csak úgy lehet meghozni, ha a legapróbb részletekig meghatározzuk, milyen működést várunk el leendő webshopunktól (specifikáljuk). A webáruház fejlesztésének árát is csak a pontos elvárások ismeretében lehet meghatározni. Az olyan fejlesztőket kerüljük el, akik ezek ismerete nélkül már árat is tudnak mondani. Képzeljük azt, hogy építkezünk és a kőműves a tervek ismerete nélkül kijelenti, hogy 10 millióért felépíti nekünk a megálmodott házat.
Sokan kérdezik tőlem, hogy mennyibe kerül egy egyedi webáruház fejlesztése nagyságrendileg. Mint fentebb leírtam, minden az elvárásoktól függ, határ a csillagos ég. Alsó limitként a 100.000 forintot szoktam mondani. Még ha kevés egyedi igényünk is van és egy nyílt forráskódú, konyhakész rendszert használunk, akkor is minimálisan 20-30 munkaóra elmegy a telepítésre, konfigurálásra, megjelenés testreszabására, designra.
Kalkuláljunk úgy, hogy a legminimálisabban saját tárhelyes webáruház esetén 100-150.000 forint befektetésre lesz szükségünk induláshoz. Promócióra, reklámra ebből még nem költöttünk. A későbbiekben minden frissítésért, módosításért, hibajavításért is a fejlesztőnek fogunk fizetni, ez a havi fenntartási költséget alaposan megnöveli, számoljunk tárhely bérlettel együtt minimálisan 5.000 forintot erre havonta. Ez legalább évi 60.000 forintot jelent.
A fentieket összegezve a véleményem az, hogy a saját tárhelyes megoldást csak akkor válasszuk, ha webshopunk életképessége már bizonyított valamilyen formában és kitermelte azokat a beruházási költségeket, melyek egy teljes értékű, saját fejlesztést megindokolnak. Ha most nyitunk először webáruházat, ne ezt a megoldást válasszuk.
II. Webáruház nyitás szolgáltatónál
Ebben az esetben egy webáruházat “bérlünk” egy webáruház szolgáltatótól. Léteznek megbízható ingyenes és fizetős megoldások is. Az ingyenes megoldások rendszerint időkorláthoz kötődnek, 14 nap, stb. Az időkorlát nélküli ingyenességet biztosítók reklámokat helyezhetnek el felületünkön cserébe az ingyenességért.
Ha kockázat nélkül szeretnénk webshopot nyitni, válasszunk egy ingyenes megoldást, próbáljuk ki a demó felületeket, hogy túl sok munkát ne öljünk bele abba, amivel nem vagyunk elégedettek. Ha az ingyen webáruház mellett döntünk, akkor is érdemes legalább egy saját domainbe beruháznunk (3.000 ft körüli összeg). (A domain választás kérdéséről később tervezek is egy cikket írni.)
Kezdésnek azért jó ez a megoldás, mert hamar fel tudjuk mérni, életképes-e egyáltalán az elképzelésünk? A fejlesztési költségeken megspórolt összeget elkölthetjük reklámra (a webáruházak reklámozásának külön cikket fogunk szentelni). A hibákat, frissítéseket ezeken a rendszereken javítják, elvégzik a fejlesztők, így erre sem kell költenünk. Munka közben bele fogunk folyni az apró fortélyokba, okosodunk, tapasztalatokat szerzünk.
Egyszóval minimális kockázatot vállalunk egy ingyenes megoldással, amit a későbbiekben üzletünk sikerének függvényében bővíthetünk havidíjas csomagokkal vagy akár egyedi fejlesztésekkel is.
Pro és kontra egy frissen induló webáruház szemszögéből
Pro | Kontra | Kiknek ajánlom? | |
---|---|---|---|
Saját tárhely, nyílt forráskódú megoldás |
|
|
Olyan tapasztaltabb vállalkozóknak, akik hosszabb ideje üzemeltetnek nyereséges webshopot. Tisztában vannak az elektronikus kereskedelem buktatóival, a fejlesztések menetével, költségeivel. |
Saját tárhely, egyedi fejlesztés |
|
|
Olyan tapasztaltabb vállalkozóknak ajánljuk a saját tárhelyen történő webáruház nyitást, akik hosszabb ideje üzemeltetnek nyereséges webshopot. Tisztában vannak az elektronikus kereskedelem buktatóival, a fejlesztések menetével, költségeivel.Esetleg jövedelmeikből megengedhetik maguknak azt is,hogy saját szervert üzemeltessenek. |
Webáruház szolgáltató, előfizetéssel |
|
|
Olyan “középhaladó” internetes kereskedőknek, akik már ki tudják termeli a havi előfizetési díjat és valamennyit reklámra is rendszeresen elköltenek.Az ingyen csomagokról akkor érdemes fizetős csomagokra váltani, amikor legalább a havidíjat ki tudjuk termelni webáruházunkkal és valamennyit reklámra is akarunk költeni. |
Webáruház szolgáltató, ingyen |
|
|
Olyan kezdő internetes kereskedőknek, akik még nem ismerték ki magukat az elektronikus kereskedelem világában. Nem tudják, hogy webáruházukkal tudnak-e profitot termelni és nem akarnak kockáztatni egy nagyobb befektetést. |