Esettanulmány kezdőknek, avagy optimalizáljuk webáruházunkat!

Azt a nagyon szép feladatot kaptam, hogy segítsek beindítani a mercedesajandek.hu online megjelenését. A webáruház a superwebaruhaz.hu rendszerében működik, és nem meglepő módon Mercedes ajándéktárgyakat árusítanak 🙂 A termékek valódi boltban is megvásárolhatók, a butik a kecskeméti Mercedes gyárban van.

A butik vezetője feltöltötte a webáruházat termékekkel, beállította a szállítási módokat, precízen elvégezte az egyéb szükséges beállításokat. A Google néhány kósza link alapján indexelte az oldalt, néhány beeső rendelés is született, de gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy egy “szűz” oldallal kezdjük meg a munkát.

Lássunk is hozzá!

Mivel ezt a cikket abszolút kezdőknek is szánom, néhol elég szájbarágósnak fog tűnni. A haladóktól elnézést ezért.

Integráció

Google Analytics

Az első és legfontosabb dolog, hogy összekössük az oldalt a Google Analytics-el, hogy pontos statisztikákat lássunk a látogatók számáról, szokásairól. Keressük fel a http://www.google.com/analytics/ címet (ha nincs Google fiókunk, hozzunk létre egyet, ennek a lépéseit nem fogom végigvenni, magától értetődő). Az Analytics felületére belépve hozzunk létre egy új fiókot.

Kattintsunk a főmenüben az “Adminisztrálás” linkre. A megjelenő oldalon a bal oldali hasáb legördülő menüjében létrehozhatjuk új fiókunkat.

Töltsük ki értelemszerűen a következő űrlapot, majd kattintsunk a “nyomkövetési azonosító lekérése” gombra. A felugró ablakban fogadjuk el a szerződési feltételeket, ezután meg is kapjuk követőkódunkat.

A követőkódot illesszük webáruházunk forráskódjába.

Mivel a superwebaruhaz rendszerét használjuk, itt elég az “UA-12345678-1” formátumú részt kimásolnunk és beilleszteni az admin oldalon a webáruház/beállítások űrlap megfelelő mezőjébe.

Google Analytics új fiók létrehozása

Google Analytics új fiók létrehozása

Google Analytics követőkód

Google Analytics követőkód

Google Webmaster Tools

Ezt a hasznos kis eszközt is kössük össze webáruházunkkal. Elsősorban a webhelyünk állapotával kapcsolatos figyelmeztetéseket, egyszerűbb statisztikákat tudunk itt megnézni, valamint feltölthetjük oldaltérképünket is annak érdekében, hogy a Google oldalainkat megfelelően leindexelje.

Nyissuk meg a www.google.com/webmasters/ oldalt és mivel már biztosan van Google fiókunk, jelentkezzünk is be. Kattintsunk a webhely hozzáadása gombra. A megjelenő kis ablakba a “kezelni kívánt webhely URL-je” mezőbe írjuk be oldalunk url-jét, most ez a http://www.mercedesajandek.hu.

Ezután letölthetünk egy fájlt, amit oldalunkra feltöltve igazoljuk a Google felé, hogy mi vagyunk az oldal tulajdonosai.

Superwebáruház használata esetén kattintsunk az “alternatív módszerek” fülre, majd válasszuk a HTML-címke opciót. A content=”valami” részből másoljuk ki a valami-t, idézőjelek nélkül, ahogy a mellékelt képen is látszik (ne zárjuk be azt az ablakot még). A kódot állítsuk be a webáruház admin felületén a megfelelő mezőben, majd mentsük el a beállításokat. Ezután térjünk vissza a Webmaster Toolsba és kattintsunk az ellenőrzés gombra. Ha mindent jól csináltunk készen is vagyunk.

Google Webmaster Tools bekötése

Google Webmaster Tools összekötése Superwebáruházzal

Facebook

FacebookNagy előnyünk, hogy az üzemeltetőnek van egy aktív Facebook oldala 3000+ lájkolóval, ezt is mindenképp integráljuk az oldallal a webáruház admin felületén. Később ezen a FB oldalon híreket posztolhatunk a webáruházról, nyereményjátékokat hirdethetünk, egyszóval csomó számunkra hasznos dolgot tehetünk meg.

A Facebookra posztolt linkjeink lájkjait, megosztásait a Google ún. közösségi visszajelzésként kezelni (social signal), és ez is rangsorolási tényező!

Kezdésnek elég is lesz ezzel a három külső oldallal összekötnünk oldalunkat. Térjünk rá a kulcsszavak meghatározására.

Néhány szó a kulcsszavakról

Nyilvánvaló cél, hogy vásárlóink megtaláljanak minket a keresőkben (Google.) Beírnak különböző dolgokat a keresőmezőbe (kifejezéseket), majd kapnak egy listát a találatokról. Ha nem vagyunk ennek a listának az első oldalán, nem valószínű, hogy ránk találnak. Mi a cél? Ha potenciális vásárlóink beírják azokat a kifejezéseket, amelyek a mi szolgáltatásunkat, termékeinket a leginkább jellemzik, minket találjanak meg: “elöl legyünk a gúgölben”. Ehhez először is meg kell találnunk ezeket a kifejezéseket (kulcsszavakat), majd webáruházunk tartalmát úgy kell kialakítani, hogy meg is feleljen ezeknek.

Kulcsszó elemzés

Képzeljük magunk elé leendő vevőinket! Mivel példánkban prémium termékekről van szó, valószínűleg a jobb keresetű, 25 év feletti korosztályból fognak kikerülni vásárlóink. Kik és kiknek vennének Mercedes ajándékokat? Valószínűleg Mercedes tulajdonosokat, fanatikusokat lepne meg a családjuk, ismerőseik, barátaik. Fontos szegmens lehet az üzleti ajándékozás is esetünkben. Partner cégek vezetőinek (pláne, ha tudott róluk, hogy Mercijük van) nagyszerű és reprezentatív ajándék lehet egy-egy ilyen termék.

Mire kereshet a Googleben egy ilyen felhasználó? Listát készítünk ötleteinkről, legyen “Mercedes ajándék”, “Mercedes ajándéktárgyak”, “Üzleti ajándék”, “Ajándék cégvezetőknek”, “Céges ajándék”. Nagyon szép készlet van modell autókból és karórákból is az áruházban, ezeket is vegyük fel ötleteink listájára, így az a következőképpen néz ki:

  • Mercedes ajándék
  • Mercedes ajándéktárgyak
  • Mercedes ajándéktárgy
  • Üzleti ajándék
  • Ajándék cégvezetőknek
  • Modell autók
  • Mercedes karóra
  • Mercedes karórák

Ezután a Google Adwords kulcszó tervezőjében nézzük meg, hogy havonta hányszor keresnek rá, illetve találunk-e új ötleteket. Jelentkezzünk be a Google Adworsdbe (adwords.google.com)!

  1. A főmenüből válasszuk ki az “Eszközök” pontot
  2. A következő képernyőn kattintsunk az “Új kulcsszó és hirdetéscsoport-ötletek keresése” opcióra
  3. A saját termék vagy szolgáltatás dobozba gépeljük be egyik kulcsszavunkat, legyen most a “Mercedes ajándéktárgyak”
  4. A célzás résznél hagyjunk mindent alapértelmezetten, a nyelvet adjuk meg “magyar”-nak ha nem azon van.
  5. Kattintsunk az “Ötletek szerzése” gombra
  6. A megjelenő lista fölött, kattintsunk a kulcsszóötletek fülre.
Google Adwords kulcsszótervező

Kulcsszavak felmérése Adwordsben

A fenti képen bejelöltem a számunkra fontos részleteket. Az átlagos havi keresések száma mutatja, hogy az adott kifejezésre havonta hányan keresnek a célzásnál beállított nyelven vagy területen. A verseny (bár Adwords hirdetőkre vonatkozik) jelzi, hogy mekkora a konkurenciánk az adott kifejezésre. Ha az alsó, kulcsszó listában találunk olyat, ami nagyon jól illik weboldalunkra, vegyük fel azt az elemet is kulcsszó listánkra. Miután végigmentünk a példában szereplő kifejezéseken, a következő listát kaptuk. (Zárójelben az átlagos havi keresések száma).

  • Mercedes ajándék (10)
  • Mercedes ajándéktárgyak (50)
  • Mercedes ajándéktárgy (20)
  • Üzleti ajándék (110)
  • Ajándék cégvezetőknek (-)
  • Modell autók (140)
  • Mercedes karóra (50)
  • Mercedes karórák (-)

Látszik, hogy az “Ajándék cégvezetőknek” kifejezésre gyakorlatilag nincs keresés. Érdekes megfigyelni, hogy néha az egyes, néha a többes számra keresnek jobban. Húzzuk ki a gyengébb változatokat.

Mi a feladatunk ezután?

Van egy letisztázott listánk tehát azokról a kifejezésekről, amelyekről megrendelőinket várjuk. Ezekre a kifejezésekre szeretnénk minél előrébb szerepelni a keresőkben, Googleben. A dolgunk “egyszerű”. Szerepeltessük ezeket webáruházunkban a megfelelő helyeken: title tagben (cím), oldalcímekben, termékleírásokban, kategórianevekben, kategória leírásokban. Ez nem azt jelenti, hogy ész nélkül halmozzuk ezeket. A lényeg a természetesség. Látogatóinknak készítjük ezeket a tartalmakat, az ő számukra is érdekes, informatív, egyedi szövegek legyenek. Ha túlzásokba esünk, az ellenkező hatást érjük el: a Google büntetni fog. Jó példák erre azok a weboldalak, ahol nemes egyszerűséggel egymás után kulcsszavak felsorolásával tömik meg az oldalt vagy a láblécet. Ez egy ideig működött is, de mára nem igazán találkozunk velük a Google találati listájának élén 🙂

A továbbiakról a következő részben olvashattok.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.