Hogyan szerezzek vevőket egy új webáruháznak?

Blogunk egyik legfontosabb írásának tartjuk ezt a cikket, biztosak vagyunk benne, hogy nem csak a kezdők számára hasznos. Ezt az útmutatót szinte teljes egészében átírtuk a 2017-es elvárásoknak megfelelően.

„Az, hogy készített egy honlapot, nem több, mint integetni valakinek a sötétben: csak az integető tud róla, hogy szeretne valamit.” (Jay Conrad Levinson)

Amikor létrehozunk egy webáruházat, feltöltjük kategóriákkal, termékekkel, elvégezzük a megfelelő beállításokat, hajlamosak vagyunk egy nagyot szusszanni, hátradőlni és várni a vevőket. Pedig maguktól nem fognak jönni. A webshop kialakítása csupán az első lépés, a munka igazából csak most kezdődik. Ehhez a nem egyszerű feladathoz, az első vevők megszerzéséhez állítottuk össze ezt az útmutatót a 2017-es elvárásoknak megfelelően.

Mennyi idő kell egy webáruház beindításához?

Az idő szerepe

A legfontosabb amivel tisztában kell lennünk, hogy egy webáruház beindulásához (mint bármely más vállalkozáshoz) idő kell, nem szabad türelmetlennek lennünk. Az első rendszeres megrendelésekig hetek, hónapok is eltelhetnek. Ennek fő oka, hogy a Google kezdetben nem látja oldalunkat, így innen nem érkeznek látogatóink. A legfontosabb dolgunk tehát a webáruház kialakítása után az, hogy a webáruházat a Google számára láthatóvá tegyük.

Honnan érkezhetnek a vásárlók a webáruházamba?

Mielőtt tovább lépnénk, tudnunk kell, hogy egy webáruházba Magyarországon általában milyen csatornákon keresztül érkeznek a látogatók. Azaz a leendő megrendelők hogyan találnak meg minket?

1. Keresési forgalom – Google

Az első és legfontosabb forrásunk a Google.  A forgalom és a vásárlók többsége innen érkezik a webshopokba.

2. Közvetlen forgalom

Közvetlen vagy direkt forgalomról akkor beszélünk, ha a vásárló már ismeri vállalkozásunkat, webáruházunkat. Nem keresgél, hanem beírja a böngészőbe áruházunk címét és tőlünk rendel. Minél régebbi, minél ismertebb egy webáruház, annál nagyobb a közvetlen forgalom aránya. Egy újonnan induló webshopnál értelemszerűen nincs vagy nagyon alacsony a direkt forgalom.

3. Közösségi forgalom – Facebook

A látogatók egy jelentős része érkezhet a közösségi oldalakról is. Ez Magyarországon elsősorban a Facebookot jelenti, így nagyon fontos, hogy ezen a felületen is jelen legyünk. Minél nagyobb és aktívabb közösségünk van, minél többen lájkolják, osztják meg posztjainkat és oldalunkat, annál több emberhez jutunk el, annál több látogató fog webáruházunkba érkezni közösségi forgalmon keresztül. Ráadásul a közösségi visszajelzéseket a Google is követi, így minél több aktivitás kötődik a Facebookon oldalunkhoz, a Google is annál előrébb sorolhat.

4. Hivatkozási forgalom – Árösszehasonlító oldalak és egyéb ránk mutató linkek

Szintén komoly forgalom érkezhet ezekről az oldalakról is (Árukereső, Árgép, Olcso.hu. stb.). Az ingyenes árösszehasonlító oldalakra mindenképp érdemes regisztrálni mihamarabb, de a fizetőseket is érdemes kipróbálni.
A hivatkozási forgalomba tartoznak még az egyéb oldalakon (pl. link katalógusokban) elhelyezett, ránk mutató linkek. Ezeknek 2017-ben már nincs komoly szerepe.

Konkrét lépések

A fentebb leírtakból látszik, hogy a vásárlók megszerzéséhez négy alappillért kell felépítenünk és minél inkább megerősítenünk.

Viszont ennek a négy oszlopnak biztos lábakon kell állnia, tehát a webáruházunk kialakításával, tartalmával is mindennek rendben kell lennie.

A következőkben végigvesszük azokat a konkrét lépéseket, melyeket mindenképp el kell végeznünk vásárlóközösségünk kialakításához.

Első lépés a webshop kialakításában

A „nulladik” lépés – a webáruház kialakítása

Mielőtt webáruházunkat a nagyvilág elé tárjuk, a következő dolgokat érdemes és kell ellenőriznünk:

  • Minél több egyedi tartalom! Ne csak  máshonnan átvett, rövid termékleírásokat használjunk. A Google komoly mértékben díjazza az egyedi tartalmat. Lehetőség szerint – bár tudjuk ez hatalmas munka – írjunk egyedi termékleírásokat, saját tapasztalatainkat, véleményünket megosztva. Az egyediség nem elvárás, de amikor csak tudunk törekedjünk rá!
  • Informatív tartalmi oldalakon keresztül mutassuk be szolgáltatásainkat, vállalkozásunkat. Ne induljunk el úgy, hogy a vásárló a kötelezően feltüntetett adatok mellett semmit sem tud a webshop mögött álló vállalkozásról!
  • Jó minőségű termékfotókat töltsünk az oldalra
  • Fontos az oldal megjelenése. A fejléc és a háttér szerkesztését lehetőleg bízzuk szakemberre. Lehet, hogy az oldal tetszik nekünk, de a látogatók „gagyinak” találják. Ez sokakat eltántoríthat a vásárlástól.
  • Ha valamennyire jártasak vagyunk a keresőoptimalizálás alapjaiban, már kezdetben testre szabhatjuk webáruházaink SEO beállításait. Erre SEO PLUS csomagunk nyújt lehetőséget.

Önálló domain

Bár felépíthető egy webáruház az ingyenes, valami.superwebaruhaz.hu aldomainre is, mégis érdemes már azonnal egy önálló domainre beruháznunk. Miért?

  • A Google előnyben részesíti és jobb helyre sorolja az önálló (fő) domaineket
  • A vásárlóban bizalmatlanságot ébreszthet egy ingyenes aldomain („Ha nincs a webshopnak párezer forintja havonta önálló megoldásra, akkor miért rendeljek innen? Lehet egy hónap múlva már nem is létezik a vállalkozás…” )
  • A saját domained a tiéd marad, ha három év múlva más rendszer mellett döntesz, szabadon átirányíthatod az új helyre.

Google

I. Az első lépés – Google

Mint korábban is leírtuk, valószínűleg a legtöbb látogatónk a Google keresőből fog érkezni, ezért az a célunk, hogy minél hamarabb megtaláljanak így minket. A keresőoptimalizálás (SEO) külön szakma, ennek részleteibe itt nem akarunk belemenni, de ha elvégezzük az itt vázolt alaplépéseket, megteremtjük az alapokat első vásárlóink megszerzéséhez.

I.1 Regisztráció a Google Analyticsbe

Nagyon fontos, hogy webáruházunkról naprakész statisztikai adataink legyenek. Ennek első lépése az, hogy regisztráljuk áruházunkat a Google Analyticsbe és a kapott követőkódot beillesszük a webáruházba. (Blogunkon ehhez segédletet állítottunk össze számotokra itt.)

I.2. Regisztráció a Google Search Console-ba

(Korábban Google Webmester Eszközökként volt ismert ez a szolgáltatás.)
Ahhoz, hogy a Google mihamarabb rátaláljon oldalunkra, regisztrálnunk kell a keresőkonzolba (Google Search Console). Miután oldalunkat felvettük az itteni „tulajdonok közé”, küldjük be webhely térképünket ide! A keresőkonzolba történő regisztrációról és a tulajdon hozzáadásáról külön segédletet állítottunk össze.

I. 3. Regisztráció a Google Cégem-be

Vállalkozásunkat –  főleg akkor, ha van fizikai üzletünk is – regisztráljuk a Google Cégem szolgáltatásba. Így idővel feltűnik a Google térképén és bizonyos keresési találatok között is.
https://www.google.hu/business/

Közvetlen forgalom

II. A második lépés – közvetlen forgalom

Korábban leírtuk, hogy egy újonnan indult webshop esetén nem sok közvetlen látogatónk lesz. Minél inkább ismertebbek leszünk a vásárlók körében (és elégedettek is velünk), annál nagyobb arányban lesz egyre inkább közvetlen forgalmunk.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy a kezdeti lépéseknél le kell tennünk arról, hogy közvetlen látogatókat vonzzunk be. Könnyebb dolgunk van akkor, ha már működő valós áruházunk van és emellé készítettük a webshopot. Üzletben, kirakatban, autón, névjegykártyán és minden lehetséges reklámhordozón tüntessük fel webáruházunk címét!

Facebook logo

III. A harmadik lépés – Facebook oldal

Manapság minden vállalkozásnak szükséges Facebook oldal. Ha még nincs, hozzunk létre magunknak. Fontos, hogy Facebook oldalunk és webáruházunk össze legyen kötve. Azaz a Facebook oldalunkról mutasson link a webáruházra valamint építsük be ide webáruház modulunkat.
A webáruházban is mutassuk meg Facebook oldalunkat a „Page Plugin”-en keresztül!  Az admin oldalunkon a Webáruház / Általános beállítások / Integráció fülön kapcsoljuk be a „Facebook doboz (page plugin) megjelenítése” opciót.
Fontos, hogy a Facebook oldalunk aktív is legyen, legalább heti 2-3 alkalommal posztoljunk. Ha ki tudjuk gazdálkodni, érdemes lehet fizetett hirdetéseket is használnunk azért, hogy oldalunk minél több emberhez eljusson és lájkolókat szerezzünk.

Egyéb közösségi oldalak

Ha időnk engedi a Facebook mellett létrehozhatunk Google Plus és Twitter oldalt is webáruházunknak. Magyarországon ugyan ezeket nem sokan használják, de ha aktívak vagyunk valamennyire és néha posztolunk ezekre az oldalakra is, keresőpozíciók szempontjából hasznos lehet oldalunknak.

Hivatkozási forgalom

IV. Negyedik lépés – hivatkozási forgalom

Az, hogy minél több minőségi link mutasson az oldalunkra nem csak azért fontos, mert ezekről vásárlók is érkezhetnek. Legalább ugyanennyire fontos az, hogy a Googleben is annál előrébb leszünk minél több és jobb (megbízhatóbb, komolyabb) oldalról mutat ránk link. Webáruházak esetében a legfontosabb hivatkozási forgalom az árösszehasonlító oldalakról érkezik.

IV. 1. Regisztráció árösszehasonlító oldalakra

Az árösszehasonlító oldalak lehetnek fizetősek vagy ingyenesek. Az ingyenes oldalakra mindenképp érdemes webáruházunkat regisztrálni.

A fizetős oldalak általában akkor kérnek pénzt, ha egy látogató az oldalukon rákattint egy termékünkre és webáruházunkba jut. Ettől még korántsem biztos, hogy meg is rendeli termékünket. A fizetős oldalakkal akkor érdemes kísérletezni, ha egyéb forrásokból már vannak vásárlóink.

A superwebáruházzal kompatibilis áröszehasonlító oldalak:

IV. 2. Regisztráció apróhirdetési oldalakra

Az árösszehasonlítók mellett érdemes lehet olyan apróhirdetési oldalakra is regisztrálnunk, melyek képesek termék adatbázisunkat automatikusan beolvasni, így nem egyesével kell feltöltenünk oda őket.
A superwebáruházzal kompatibilis apróhirdetési és egyéb oldalak:
http://aprohirdetesingyen.hu/
http://osztva.hu/
https://ajandekvarazslo.hu/
http://lxo.hu/

IV. 3. Regisztráció linkkatalógusba vagy egyéb oldalakra

Régen nagyon fontos volt, hogy oldalunkat regisztráljuk különböző linkkatalógusokba. Manapság már nem fontos tényező ez, de a komolyabb, évek óta működő katalógusokba, pl. a lap.hu oldalaira beküldhetjük oldalainkat.
Jó ötlet ha rákeresünk azokra az oldalakra, amelyek a miénkhez hasonló termékeket forgalmazó konkurenseink oldalaira mutatnak.

Ezt egyszerűen megtehetjük a Google segítségével. Pl. ha a superwebaruhaz.hu-ra mutató oldalak listáját szeretnénk lekérdezni, elég a „linkto:” előtagot használnunk egy Google kereséshez. Pl.:  linkto:www.superwebaruhaz.hu

Ahol tehát konkurensünk linkjei megjelennek – és van rá lehetőség – mi is küldjük be webáruházunk linkjét.

FONTOS! Régen elterjedt módszer volt a linkcsere, ez 2017-ben már nem működő módszer, sőt kimondottan káros is lehet oldalunkra. Bővebben erről itt olvashatsz!

Kérdés

És mi jön ezután?

A fenti lépésekkel megalapoztuk azt, hogy néhány héten belül a Google rátaláljon oldalunkra. Webáruházunk meg fog jelenni a találati listákon. Ahhoz, hogy „profi” webáruházasok legyünk, természetesen ez csak egy kezdeti lépés volt, folyamatosan dolgoznunk kell.
Egy cikkben nem tudunk kifejteni mindent, mi-minden kell ahhoz, hogy folyamatosan újabb és újabb vevőket szerezzünk. De végszóként adunk egy tippet! Érdemes egy rutint kialakítanunk, mely szerint legalább 2-3 naponta:

  • Átnézzük webáruházunk legfontosabb Google Analytics mutatóit
  • Átnézzük a keresőkonzolban látható statisztikáinkat
  • Posztolunk a Facebook oldalunkra (vagy egyéb
  • Nyomon követjük Facebook oldalunk statisztikáit
  • Időközönként átnézzük a konkurencia Facebook tevékenységét és a rá mutató linkeket

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.